Trendy v logistike e-shopov

10 min čítania 31 marca 2017

Akú úlohu bude logistika zohrávať v úspechoch e-shopov v blízkej budúcnosti? A ktoré trendy v logistike budú mať priamy vplyv na ich rast? Odpoveď plynie z pribúdajúcich očakávaní zákazníkov, ktorí nakupujú na internete. Úspech e-shopov je totiž definovaný kvalitou a schopnosťou vyhovieť zákazníkom a udržať si ich.

Kľúč potrebný k získaniu výhod nad konkurenciou spočíva v nastavení rovnováhy medzi správnou cenou produktu, služieb zákazníkom a dobe dodania. Najväčšie a najrenomovanejšie e-shopy už implementovali dodanie v deň objednania s cieľom ohromiť zákazníkov, ktorí nechcú čakať na dodanie tovaru ani jeden deň. Tak udali jasný trend vo svete internetového predaja. Spoločnosť Dotcom realizovala štúdiu zameranú na e-commerce a baliaci priemysel. Nasledujúce kľúčové zistenia dokazujú dôležitosť logistiky v rozhodovacom procese zákazníkov nakupujúcich online.

Rýchle dodanie podporuje lojalitu zo strany zákazníkov

  • 87 % nakupujúcich v e-shopoch tvrdí, že doba dodania ovplyvňuje ich rozhodnutie opakovane nakúpiť u rovnakého predajcu.

Zákazníci sú ochotní zaplatiť za rýchle dodanie viac

  • 67 % nakupujúcich by zaplatilo viac za možnosť dodania tovaru ešte v deň objednávky.

Transparentnosť je pre spotrebiteľov dôležitá aj počas prepravného procesu

  • 21 % nakupujúcich by chcelo vedieť čo najviac informácií o aktuálnom stave a polohe ich objednávky.

Aby boli tradiční maloobchodní predajcovia konkurencieschopní, prispôsobujú svoje predajne viackanálovému predaju a premieňajú ich na distribučné uzly, v ktorých sa spája internetový predaj s tradičným predajom v kamenných obchodoch. E-shopy, ktoré svojim zákazníkom nedokážu tovar rýchlo doručiť, sú pomaly, ale iste odsúdené k zániku.

Získanie konkurenčných výhod

Skutočnou výzvou pre e-shopy je schopnosť dodať tovar do niekoľkých hodín od objednania. Veľkí internetoví predajcovia investujú do expresných logistických služieb, ktoré už dnes dokážu zákazníkom dodať tovar do 90 minút. V Česku aj na Slovensku je jednoznačne najväčším „trend-setterom“ Alza, ktorá má vo svojej ponuke viac než 90 000 produktov a v súčasnosti operuje na celkovej ploche 70 000 štvorcových metrov. V Česku aj na Slovensku má 2 hlavné, plne automatizované logistické centrá, vďaka čomu dokáže odbaviť 90 000 objednávok za deň s priemernou čakacou dobou 7,5 minúty. Keďže tovar dodáva aj do ostatných štátov EÚ, plánuje v roku 2019 vybudovať aj tretie veľké logistické centrum, ktoré by bolo zamerané na západnú Európu. Spoločnosť plánuje s rozšírením skladových priestorov rozšíriť aj automatizáciu, teda automatizované by nemali byť len skladové operácie, ale aj celé balenie a expedícia.

Aká je cesta k úspěchu?

Dostupnosť a rýchlosť doručenia tovaru je zásadná. Alza má všetky produkty, ktoré sú na webe, skladom. Pre rýchle doručenie využíva nielen externé doručovateľské spoločnosti, ale aj vlastnú dopravu AlzaExpres pre Prahu a Bratislavu. Zákazník si tak môže vybrať konkrétnu hodinu alebo časové obdobie, kedy mu bude tovar doručený. A ak má zákazník záujem o expresné dodanie tovaru, expresný kuriér mu balík doručí do 90 minút (pozn. zatiaľ len v Prahe). Aby svojim zákazníkom vyhovela úplne, zaviedla aj doručovanie cez víkendy. Počiatočný záujme o túto službu však pomerne rýchlo upadol, preto Alza vyhodnocuje, či bude túto službu poskytovať aj naďalej.

Nepodceňuje ani možnosť osobného vyzdvihnutia. Podľa Alzy, až 1/3 ich zákazníkov si ako spôsob doručenia stále vyberie osobné vyzdvihnutie. Preto do všetkých regiónov Česka a väčším miest Slovenska nainštalovala tzv. AlzaBoxy. Je to rýchly, lacný a predovšetkým jednoduchý spôsob, ako si tovar vyzdvihnúť. A nezabudnime ani na mobilný e-shop AlzaStreetShop, ktorý v sebe kombinuje predaj, výdaj a vrátenie tovaru, reklamácie a poradenstvo (pozn. služba len v Česku).

A čo z toho má Alza?

  • Medziročné zvýšenie tržieb o 22 % na rekordných 21 miliárd českých korún vrátane DPH. (Výšku zisku spoločnosť neuviedla, ale vieme, že v roku 2015 zarobila 568 miliónov korún a medziročne svoje tržby zvyšuje o 22 až 26 %.)
  • Medziročný nárast vybavených objednávok o viac ako milión.
  • 70 % medziročný nárast v počte návštev eshopu.

Dá sa to aj inak

Čísla potvrdzujúce úspechy Alzy však nazhŕňajú investície, ktoré vložila do skladovej logistiky a technologických inovácií. Ako môžu byť e-shopy, ktoré nemajú alebo nechcú investovať státisíce do logistiky konkurencieschopní? Riešením sú externé logistické spoločnosti (tzv. 3PL, third-party logistics), ktoré spracujú objednávky, inventár, logistiku objednaného tovaru aj reklamácie. Využívanie služieb externých logistických spoločností každoročne celosvetovo rastie o 12 % až 15 %.

Zvyšujúci sa trend využívania externých logistických spoločností na komplexné zastrešenie logistiky je viditeľný aj v rebríčku top 500 amerických koncernov s najvyšším hrubým obratom, ktorý každoročne publikuje časopis Fortune. Približne 85 % spoločností zo zoznamu Fortune 500, využíva služby 3PL spoločností, ktoré prispievajú k ich úspechom.

Inštitút Korn Ferry uverejnil štúdiu o outsoursovaní logistiky. Táto štúdia identifikuje výhody využívania 3PL spoločností.

  • Až 70 % respondentov v štúdii tvrdí, že využívanie 3PL spoločností im pomohlo znížiť celkové náklady na logistiku.
  • Viac než 83 % respondentov tiež tvrdilo, že spolupráca s 3PL logistickými spoločnosťami malo za následok zlepšenie starostlivosti o zákazníkov.

Zvyšujúca sa rýchlosť a objem internetového predaja tlačí na potrebu hľadať efektívne logistické riešenia. V nasledujúcich piatich až pätnástich rokoch budú hrať významnú úlohu v logistike e-shopov nasledovné technológie.

Big data

Investície do analýzy komplexných dát a schopnosť predpovedať požiadavky zákazníkov, je mantrou všetkých veľkých hráčov, ktorá chcú znížiť svoje náklady za dodanie tovaru. Logistická spoločnosť UPS v roku 2016 investovala 1 miliardu dolárov do zberu a analýzy tzv. big data. Táto investícia má za úlohu zahájiť revolúciu v logistickom priemysle tým, že dokáže v reálnom čase analyzovať obrovské množstvo pribúdajúcich a meniacich sa dát z viacerých doteraz neprepojených zdrojov, ktoré umožnia optimalizáciu procesov, zníženie nákladov a zlepšenie časového manažmentu a doby dodania. Big data by mali v budúcnosti minimalizovať potrebu ľudskej pracovnej sily v logistických skladoch, ktoré by mali prejsť na plne automatizované efektívne procesy.

Digitálne identifikátory

Využívanie technológií v logistických operáciách je nevyhnutné pre udržanie spokojnosti zákazníkov. Digitálne identifikátory v podobe biometrických a elektronických štítkov umožňujú elektronické sledovanie pohybu objednaného tovaru vďaka svojmu unikátnemu kódu.

Vo vyššie spomenutej štúdii spoločnosti Dotcom sa viac než 41 % účastníkov vyjadrilo, že informácie o aktuálnom stavu a polohe objednaného tovaru prispieva k vnímaniu e-shopu ako excelentného predajcu. Viac než 53 % účastníkov ohodnotilo poskytovanie podobných informácií od predajcu ako parameter dobrého e-shopu. Naviac, 47 % tvrdilo, že nákup v e-eshope nezopakovalo práve z dôvodu nízkej transparentnosti o stave a polohe objednávky z predchádzajúceho nákupu.

Nielen sledovanie konkrétnych produktov, ale aj sledovanie logistických vozidiel hrá významnú úlohu pri zaisťovaní potrebnej kontroly a pri efektívnom plánovaní trás pre rýchlejšie dodanie. Technológie sledovania pohybu vozidiel už prekonali manuálne postupy a výrazne prispievajú k urýchleniu prepravy. Výzva spočíva v sledovaní pohybu zásielky v reálnom čase.

Senzory

Využitie senzorov v logistike umožní identifikovať voľný priestor na palete, v nákladnom vozidle alebo sklade, ktorý sa môže následne optimalizovať.

Technológie rozšírenej reality

Zamestnanci logistických skladov môžu využívať technológie okuliarov zobrazujúcich rozšírenú realitu pri manipulácii s tovarom. Takéto okuliare môžu skenovať kódy, zobraziť zoznam produktov alebo ich konkrétnu polohu.

Virtuálne okuliare Samsung

Roboty a drony

Automatizované roboty, ktoré dokážu nahradiť ľudskú pracovnú silu v logistických skladoch alebo centrách, ako napríklad samo-jazdiace vozíky, patria medzi novo zavedené technológie v logistickom priemysle. Automatizovaný vozík dokáže sledovať operátora na sklade alebo distribučnom centre, a keď je plný, sám sa vydá do baliarne a, zároveň, pošle ďalší prázdny vozík.

Drony predstavujú ďalšiu potenciálnu možnosť v logistike, ktorú skúma a testuje väčšina veľkých logistických spoločností. Ich praktické využitie vyskúšal aj Mall a Alza, ale projekty zatiaľ zastavili. Dôvod? V mestách sú tzv. bezletové zóny, cez ktoré môže lietať polícia, vojsko alebo záchranné jednotky.

Bezpilotné lietadlá a autonómne vozidlá

V priebehu niekoľkých posledných rokov sa posunula aj dôležitosť a vyspelosť autonómnej logistiky. Tieto inovácie otvárajú úplne nový pohľad na čas a trasy dodanie prepravovaného tovaru.

Ekológie v logistickom priemysle

Trend udržateľnosti životného prostredia má tiež priamy vplyv na logistiku, ktorá sa vďaka zavádzaniu nových technológií snaží o zníženie negatívneho dopadu logistiky na životné prostredie. Trend ekologizácie bude najviac viditeľný v baliacom priemysle, ktorý stále viac využíva recyklované obalové materiály, ktoré sú šetrné k životnému prostrediu a predstavujú významnú súčasť logistiky. Využívanie digitálnych identifikátorov a výrazná optimalizácia v plánovaní trás logistických vozidiel bude mať taktiež dopad na zníženie emisií, v zmysle princípu „think more, drive less“, teda „viac uvažovať, menej jazdiť“.

najlepších kategórií