optimalna-velkost-balenia

Zdražovaniu momentálne čelíme snáď vo všetkých oblastiach života aj podnikania. Táto situácia sa nevyhla ani baliacemu priemyslu, logistike a e-commerce. Rastie preto aj tlak na znižovanie nákladov, čo sa dá dosiahnuť pomocou automatizácie prevádzky a redukcie nákladov na dopravu vďaka optimalizácii objemovej hmotnosti zásielok. Vhodne zvolený obal dokáže firmám ušetriť až 15% prepravných nákladov.

Podľa výsledkov prieskumov spoločnosti RAJA neustále rastú nároky na snižovanie množství obalových materiálov. „Hlavným dôvodom našich zákazníkov je ekológia, bezpečnosť a s ohľadom na neustály nárast inflácie taktiež znižovanie nákladov,“ hovorí Gabriela Fabianová, country managerka spoločnosti RAJA. „Doprava je čím ďalej drahšia a vo výsledku výrazne znižuje ziskovosť. Mnoho obchodníkov si neuvedomuje, že náklady sa dajú znížiť voľbou vhodného tipu balenia a voľbou výplňového materiálu,“ dodáva.

Kartonové krabice Rajapack

Znižovanie nákladov pomocou automatizácie procesu balenia

Na trhu existujú stroje, ktoré umožňujú výrobu obalov na mieru. Tie znižujú najmä spotrebu obalového materiálu. Proces balenia urýchľujú tiež stroje na výrobu výplní. Optimálna obalová technika a baliace stroje naviac zvyšujú efektivitu a produktivitu baliaceho procesu. Skvelým pomocníkom je napríklad stroj na výrobu papierovej výplne, ktorý skladá papier špecifickým postupom, a tak dochádza k úspore približne 15% materiálu, pri efektívnom vyplnení rovnakého priestoru. Celkové náklady ušetria tiež stroje na výrobu výplne vzduchovými vankúšikmi. Tie šetria nielen hmotnosť, ale aj spotrebu materiálu – 90% výplne totiž tvorí vzduch. Vankúšiky môžu byť plastové, papierové, prípadne s obsahom škrobu a tým pádom kompostovateľné.

Znižovanie nákladov na dopravu znížením objemovej hmotnosti balíkov

Objemová hmotnosť predstavuje hustotu balíka, čo je množstvo priestoru, ktorý balík zaberá vo vzťahu ku svojej skutočnej hmotnosti. Preprava 20 kg peria preto môže byť drahšia ako preprava 20 kg železa. Správne zvolený obal, tak aby sa vošiel do nákladného vozidla alebo na paletu, môže znížiť náklady na dopravu až o 10%.

Objemová hmotnosť sa počíta podľa rozmerov balíkov: šírka x dĺžka x výška / 5000. Výsledok nám udáva objemovú hmotnosť, ktorá sa porovnáva s reálnou hmotnosťou balíka. Prepravci si účtujú tú vyššiu. Optimálna objemová zásielka je preto taká, ktorá sa čo najviac približuje reálnej hmotnosti. Je preto vhodné siahnuť vždy po takom obale, ktorý odpovedá veľkosti a potrebám baleného tovaru.

Obaly na mieru predstavujú ekologické aj ekonomické riešenie

Namiesto stratégie jedného obalu pre všetko sa viac vyplatí vyskúšať individuálne balenie šité na mieru danému produktu. Pokiaľ je sortiment veľmi rozmanitý, ideálnym riešením je použitie krabíc s nastaviteľnou výškou alebo napríklad teleskopické obaly vhodné pre ploché produkty. Tie sa veľkosti obsahu ľahko prispôsobia.

Vďaka optimalizácií obalov je možné z dlhodobého hľadiska ušetriť po všetkých stránkach. Mnoho balíkov obsahuje až 40% prázdneho priestoru v krabici, ktorý treba niečím vyplniť. Zle zvolená veľkosť krabice tak nestojí len peniaze, ale zaťažuje aj životné prostredie. Zaberá viac miesta v dopravných prostriedkoch a spotrebováva sa zbytočné množstvo materiálu. S objemovou hmotnosťou sa preto vyplatí počítať aj v prípade, kedy si prepravná spoločnosť za väčšie rozmery nič neúčtuje.

Znižovanie nákladov pri zachovaní kvality balenia

Podľa údajov spoločnosti RAJA predtavujú materiálové náklady v priemere 60 až 80% z celkových nákladov na obal. V niektorých situáciách je možné ušetriť aj vďaka voľbe krabíc s tenšou stenou, ktorá pri rovnakom objeme ušetrí časť hmotnosti. Tu je ale potreba myslieť na to, že sa znižuje aj celková pevnosť balenia. Znižovanie nákladov by nemalo prebiehať na úkor kvality balenia, ale pomocou rozumných riešení. Cenu balenia môže napríklad ovplyvniť niektorý z týchto faktorov:

  • výška a hmotnosť produktu
  • konštrukcia balenia
  • obalový materiál
  • objemová hmotnosť alebo priestor, ktorý produkt pri transporte zaberá
Kategórie: BalenieE-commerceEkológialogistikaObalyProduktytrendyzásielky
93 views

Zanechať komentár

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vložte komentár

Toto pole fill